torsdag 7 september 2017

Creatine/ kreatinin/kreatin tänkte jag skriva lite om nu.

Creatine tänkte jag skriva lite om nu.





Har testat detta för ca 20 år sedan men tyckte då inte att det tillförde något .
Köpte en påse för precis 14 dagar sedan och tittade på nätet och började med det.
På ett par dagar så kom ett tränings sug igång och jag visste inte om det var efter jobbet som slutade samma dag som jag började suplimentera med detta , och var vanan att springa från morgon till kväll ( hade gått ner 9 kg på 5 veckor) eller kreatinet.
Men märker nu direkt att suget kommer igång någon halvtimma efter intag . Jag har även sedan någon månad börjat med BCAA (grenade aminosyror) så det kan vara kombinationen av att ha bränsle/ byggstenar . Läste på lite och såg att första dagarna kunde man för att fylla förråden köra på med fyra skopor om dagen för att sedan plana ut på 1 skopa /dag.
Tränings suget kan som i dag visa sig som att jag körde magmaskinen 25* 6 , mellan passen körde jag lätta hantlar sedan på cykeln och cykla 7,5 km ( en äldre hoj där man sitter rakt , ingen träningscykel direkt som man kan ligga miltals med ) och efter det en promenad på 40 minuter och då man kom hem så var man sugen på cykeln igen men lät den vara, det är flera dagar kvar på sensommaren / hösten så man hinner några mil till innan vinterdäcken är ett måste om man vill cykla.


En sak jag märkt sedan jag började med kreatinet är att vikten ökat och har bara ca 2 kg kvar tills man har samma vikt som innan man började på ett tungt jobb. En förklaring är att man inte jobbar 10 timmar dag i fullfart men en annan viktigare är att kretinet binder vatten i musklerna så man kan tydligen gå upp i vikt bara på vatten medans man använder kreatinet.
Märkte i dag vid cyklingen att jag svettades mycket då jag kom in ( var bara 14 grader ute så lite kallt i vinddraget ) så man har tydligen en del vätska bundet på 14 dagar Tog ett foto på magen för ca 1 vecka sedan och i dag och även om skärpet ännu får man ta innersta hålet på så är det ingen skillnad , kan ju vara för att man precis kört 150 magövningar. man får e om någon vecka igen .
Har kört magmaskinen nästan varje dag utom i förrgår då jag blev plötsligt trött . Hade börjat mera med MSM också , bara två kryddmått om dagen , mot ett då och då , märkte först att man blev ännu piggare men sedan kommer det någon utrensnings effekt utav denna MSM ( vilket är orsaken till att jag inte helt gillar den ) så jag återgår till då och då med den.


Det som enligt vad jag hittat med denna vattenbindande effekt är att den försvinner efter 6 veckor om man slutar med kreatinet och då förhoppningsvis så tonar trimmade muskler mer fram som man jobbat på av träningssuget. Jag märker redan att ryggen och ben som jag haft värk i är bättre , kanske BCAA bygger upp muskler runt och läker på så sätt skador ? Har i övrigt vitaminer och mineraler mm men det tar jag i nästa inlägg.
Kreatininet ska vara mycket säkert att använda i normala doser , även till äldre så att de behåller muskelmassan som annars oftast minskar med åldern. De enda som bör kolla med läkare innan de börjar , är de med någon form av njurproblem eller skador. För en frisk person är det inga problem med detta ämne som många, om inte alla, idrottare använder sedan 30 år tillbaka. Jag blev lite oroad att det var detta som strulade med tröttheten men var troligen MSM som jag glömt hur det kan kännas vid utrensning / biverkan och nu då jag slutat med MSM sedan två dagar så är piggheten tillbaka.
Först bilden är på Kretinet som kostade 79 kr på Willys eller ÖB andra är på magmaskinen och tredje är på cykeln. Magbilderna spar jag ca 500 övningar till innan jag visar så att man ser effekt, annars lär det väl bli vassen nästa år igen  Nä skojade bara, ingen hade kommit på magmaskinen då jag ville första gångerna köra mage utan allt för mycket ömmande rygg som situps.

Länkar :  I denna länk såg sägs 10-20 gram om dagen var bra medan andra rekommenderar 5- 6 gram ( det  jag kör 6,6 gram = en dos skopa som oftast ligger i  en bit ner ) om dagen https://kurera.se/kreatin/

http://www.muscles.se/kreatin-och-cla-okar-styrkan-hos-aldre/


Ang att cykla så har jag märkt att då det blinkar på tex bakljuset så upptäcker man cyklisten snabbare som biltrafikant så jag sätter under dagsljus cykellyset , det röda bak, på blink ute i trafiken då jag cyklar, och alltid hjälmen på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Magmaskin läge 4 a

Efter ca 1,5 dagars vila från kreatinin och träning så ökade jag på magmaskinen till läge 4 från läge 3.  Säger i filmen...