tisdag 5 september 2017

Vägra Soffpotatispuré

På denna sida kommer jag att främst ta upp ämnen så som träning, hälsokost och i viss mån hälsovård .
Jag har varit lastbilschaufför i 15 år
( 14 om man ska vara exaktare då man fick tillskriva sig par år efter att jag gått i lastbilsskola ) varav sista 10 så gott som sammanhängande.
Jag är en man på 50 år .
Jag har jobbat utöver som C-korts chaffis även inom ställningsbyggnation , tak måleri och tak skotteri i övrigt, bland annat.
Har i många år köpt hälsokost då jag har en, nu bättre, kronisk inflammation i luftvägar, utöver rygg och ben värk, och har ju märk vad som funkar och inte funkar på mig.
Har oftast haft hårda tunga jobb och på så sätt hållit mig i form utöver att jag då och då gick på gym, konditionssporter har den kroniska inflammationen satt effektivt stopp för men segdra en hel dag i tunga jobb har varit mitt sett att dels få träning och få har kunnat hålla mitt tempo i arbete men vid tävlan alltid förlorat i tex löpning.
Jobbade som chaufför på nätter i 4,5 år tills januari 2017 och trotts att det var tungt och långa sträckor att gå så lade jag tydligt på mig ett par " gram " som jag gick ner på nästa tunga jobb på dagtid på 5 veckor (9 kg) och som nu stabiliserats med bla BCAA och Kreatinin på ca 4 kg upp.
Jag har enkla billiga träningsredskap som äldre cykel , pilates boll , pilates ring, balansplatta , lätta hantlar, magmaskin som har samma funktion som Ab Cruncher och 5 minutes shaper med mera smått och gott som man köpt på sig under åren för en billig penning så att komma igång behöver inte vara dyrt och tänkte nu försöka köra lagom pass varje dag med enbart kul träning som man integrerar under dagen även mot de belastnings skador man har i ben rygg och armar , tex lite cykling lite magmaskin , lite armhävningar lite hantlar och försöka tex dra lite hantlar (3*8 )då man sätter sig vid tv:n, köra lite mage då man går ut där magmaskinen är och ta en cykel runda så fort man känner för det inte vänta tills man har tid att göra allt på samma tid utan som sagt integrera det i vardagen om inte alltid, så under perioder.
Mitt problem med tex magmaskinen är att jag inte haft plats att ha den stående framme och alltså inte blir påmind om att "kör några stycken ", tills jag kom på att man kan ju hellre låta den stå på tex balkongen med ett skyddsöverdrag så att det inte kan regna direkt på den, än att den aldrig blir använd på grund av att den står rost säkert i garderoben, där den inte hamnar i blickfånget flera gånger dag.


Jag har testat tex Kreatinin innan men nu då jag förutom vitaminer, mineraler ( zink tog bort en hel del av min luftvägsproblematik , utöver operation mm ) och även Ashwaganda ( slutade med snus och blev så förbenat trött) så testade jag aminosyrorna BCAA och kan knappt hålla mig ifrån cykeln och redskapen med kreatininet som jag köpte för en vecka sedan.
Allt detta får man för en billig peng och är värt att testa och är det jag vill förmedla utöver peppa mig själv och andra, och ska lägga upp bild på ölmagen inom kort som "nu bild" och sedan se om man kan tex med magmaskinen förbättra den utan att gå till överdrifter med träningen utan lägga in det som en naturlig del av vardagen under dagen .
Vill även förmedla att det grundläggande behoven tror jag är det bästa att se till att inga brister föreligger i som tex D-vitamin som jag 2011 fick se hur viktigt det var och att vi inte fick något här i norden på vintern då solen står under 45 grader på himlen.
Jag tror att om man har optimalt i kroppen så kommer färre och färre sjukdomar och besvär att blomma ut, och tex fetma kommer att minska då kroppen inte behöver leta efter en nål i en höstack genom att aldrig stänga av hunger då den inte hittat allt den söker och behöver i den vanliga maten vi äter . Mycket av de näringsämnena som fanns mer förr av i tex odlad mat har minskat rejält på senare årtionden då jorden utarmas med dagens odlingsteknik, och hunger är ju en signal om att få i sig näring och vitaminer och mineraler så varför skulle denna signal stängas av mer än tillfälligt då magen är full om man inte fått det kroppen behöver ?
Då jag slutade snusa ( röka slutade jag med för ca 21 månader sedan ) så hade jag haft en trötthet länge som förmodligen var en kombination av natt jobb , tungt jobb som ökade hela tiden mm , denna trötthet blev värre och värre och jag satte det inte i samband med den totala frånvaron av nikotin till en början .
Jag sov på natten vaknade på morgonen och tog en kopp kaffe och åt lite sedan gick jag och lade mig igen och sov igen till eftermiddagen och gick upp åt och tittade på tv och var helt slut.
Började kolla diabetes, sköldkörtel ( vi män kan också ha problem med sköldkörteln) kortisol , testosteron blodvärden mm och tänkte att då dessa var bra och jag haft twar att den kommit tillbaka eller att jag fått borrelia. Sökte samtidigt nytt jobb och fick ett dagtids jobb som lastbilschaufför . Hade läst lite om sluta snusa och att vissa blev trötta utav det men inte hur länge och då jag varit trött innan så tänkte jag att efter drygt 2 månader så borde sådana biverkningar gått över , men testade först nikotin tuggummi och då jag märkte att den stora tröttheten jag haft vek sig så köpte jag snus och blev lagom återställd till det nya jobbet startade.
Hade väl gått upp ca 2 kg på sluta snusa och nattjobbet adderat ca 4-5 kg till så att vågen hamnade på ca 102 kg. 5 veckor efter att nya jobbet börjat så vägde jag 93 kg och detta var alldeles för snabbt då man var lite "urlakad " men gått upp nu till ca 96-97 kg med kreatinin och Bcaa. Kreatinin binder tydligen vatten i musklerna som bieffekt (?) men det är taget då man får sådan träningslust av det så man krymper i midjan och lägger på sig lite muskler och smälter förhoppningsvis bort onödigt fett.
Om man har njurproblem så ska man kolla med läkare innan man börjar med kreatinin och ska enligt vad jag , en glad amatör som googlar på nätet , kan se, inte vara farligt , tvärtom man rekommenderar både kreatinin och BCAA till äldre för att förbättra livskvaliteten i och med att man förhindrar muskel förtvining och muskelförlust men även där så ska man kontrollera med läkare så att det tolereras av personen. .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Magmaskin läge 4 a

Efter ca 1,5 dagars vila från kreatinin och träning så ökade jag på magmaskinen till läge 4 från läge 3.  Säger i filmen...